rethinkIMPACTS workshop Børnekultur

En workshop for praktikere og forskere, der ønsker indblik i den aktuelle status og udviklingsmuligheder indenfor børnekultur-feltet.

Tuesday 17 March 2015,  at 13:00 - 16:00

Kasernen AU, Langelandsgade 139, Bygning 1585 Lille Sal, 8000 Aarhus

Under Aarhus 2017 er der igangsat en række forskellige børnekulturprojekter, der skal være med til at sikre, at børn og unge også bliver deltagere i kulturhovedstadsprojektet. Fælles for projekterne er, at de arbejder med at udvikle nye måder at arbejde med børnekultur – afprøve, teste og gentænke.

Aarhus 2017 er i fuld gang – der udvikles en række meget forskellige kulturprojekter og Aarhus Universitet er gennem rethinkIMPACTS 2017 engageret i at skabe og dele viden om de værdier, det store projekt skaber. Som en del af dette, inviterer vi løbende forskere og praktikere til at mødes og tale om et delemne inden for 2017 inden for rammerne af rethinkIMPACTS 2017-workshops. Konceptet er simpelt: en række korte oplæg fra både forskere og praktikere giver et indblik i, hvad der sker på feltet. Oplæggene danner grundlag for en faglig samtale om børnekulturens aktuelle status og udviklingsmuligheder. Undervejs byder vi på kaffe og kage.

Tilmeld dig her

Program for Børnekultur-workshop d. 17. Marts 2015 kl. 13.00-16.00

1. 13.00-13.10: Velkomst af Louise Ejgod Hansen
  2. 13.10-13.30: Gunnild Bak de Ridder fra Aarhus Musikskole og leder af projektet Trædesten vil holde oplægget ”Rammer for samskabelse”, der omhandler nye måder at få børn og unge til selv at skabe kunst. Dorthe Refslund Christensen, lektor på Institut for Æstetik og Kultur samt følgeforsker på Trædesten-projektet, vil kommentere på Gunnild Bak de Ridders oplæg. http://www.aarhusmusikskole.dk/da/Projekter/Traedesten.aspx
  3. 13.30-13.50: Ayoe Quist, ph.d.-stipendiat ved Institut for Æstetik og Kultur og underviser ved VIA UC, Aarhus, vil med udgangspunkt i sit ph.d.-projekt holde oplægget ”Ungdomslitteraturens æstetik i et digitaliseret og medialiseret tekstlandskab”, der undersøger ungdomslitteraturens aktuelle æstetiske udvikling i et digitaliseret tekstlandskab.
  4. 13.50-14.10: Ida Krøgholt, lektor på Institut for Æstetik og Kultur, vil holde oplægget ”Teater i skolen”. Med ‘den åbne skole’ har bl.a. Århus Teater og Teaterhuset Filuren indledt samarbejder med udvalgte folkeskoler om træning og udvikling af mere sensitive og kropslige undervisningsformer i danskfaget. Til dette er der tilknyttet følgeforskning, og oplægget vil omhandle følgeforskningens vurdering af projektets læringsmæssige potentialer. Astrid Guldhammer, børnekulturkonsulent hos Børnekulturhuset, vil herefter kommentere på Ida Krøgholts oplæg og fortælle om hendes egne tanker bag projektet.
  5. 14.10-14.40: Pause, kaffe, kage og samtale
  6. 14.40-15:00: Ulla Voss Gjesing, leder af Kulturprinsen i Viborg, vil med udgangspunkt i projektet Europæiske Kulturbørn fortælle om, hvordan kunst og kultur kommer til at spille en større rolle i en hverdagskontekst. En del af projektet er at opkvalificere lærere og pædagoger gennem aktionslæring. http://www.kulturprinsen.dk/da/projekter/det-europaiske-kulturbarn
  7. 15.00-15.20: Mette Bjærge, projektleder på Randers EgnsTeater, vil med sit oplæg præsentere projektet Børnekulturfestival, der har fokus på kunst og kultur for, med og af børn. Projektet består af to dele: En, der har fokus på børn som selvudøvende kunst- og kulturproducenter i dagtilbud/skoler, og en anden, der handler om, børns møde med den professionelle kunst og kultur udenfor institutionernes rammer. Oplægget giver en introduktion til projektet samt overvejelser om, hvad børns møde med den professionelle udøvende kunst kan afstedkomme http://www.randersegnsteater.dk/Teatret/kulturhovedstad-2017/boernekulturfestival/.
  8. 15.20-16.00:Diskussion og opsamling. Louise Ejgod faciliterer og bruger samtidig lejligheden til at stille spørgsmålene:
    1. Hvad er de vigtigste børnekulturelle temaer og målsætninger lige nu?
    2. Hvordan arbejdes der med dette inden for rammerne af Aarhus 2017?
    3. Hvordan kan vi i rethinkIMPACTS 2017’s evaluering af Aarhus 2017 sætte fokus på dette?