Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Reading Between Media -
Developing and Encouraging Children’s
Multisensorial Reading in a Digital Age

Vi læser i stigende grad tekster via digitale medier, og det ændrer måden vi læser på. At være læser i en digital tid, hvor man kan læse på en smartphone eller en tablet medfører muligheder for at skifte imellem forskellige mediers interfaces, hvor man skal både læse, lytte, se, og røre, når man læser. Forskellige interfaces giver altså mulighed for forskellige sensoriske oplevelser. Projektet vil i en skolekontekst undersøge hvad der karakteriserer multisensorisk læsning, dette sker bl.a. gennem empiriske studier af didaktiske fordele ved konkrete læsepraksisser, blandt andet lydbogs-læsning og app-læsning, hvor flere sanser aktiveres. Projektet ønsker at gentænke læseaktiviteten og udvikle multisensoriske læsningskompetencer hos skolebørn, hvilket kan bidrage til at øge børnenes digitale kompetencer, deres læselyst, engagement i læsningen samt styrke deres faglige selvtillid – dvs. også æsere med negative oplevelser af egne læserkompetencer. Samtidig udfordrer projektet ideen om, at læsning foregår bedst via visuel "deepreading" og ønsker at udforske de oplevelses- og læringsmæssige fordele ved at tilgå tekster taktilt, interaktivt og lydligt.

Fakta

  • Novo Nordisk Foundation’s open calls for humanitarian and social purposes har fra 2019-2022 tildelt midler til projektet Reading Between Media - Developing and Encouraging Children’s Multisensorial Reading in a Digital Age.
  • Bevilling: 4.038.172 DKK
  • Projektet er udviklet i dialog mellem forskerne Ayoe Quist Henkel, VIA, Maria Engberg, Malmø Universitet og Iben Have, Sarah Mygind og Birgitte Stougaard Pedersen, AU, sidstnævnte leder projektet.

Kontakt

Birgitte Stougaard Pedersen

Lektor Institut for Kommunikation og Kultur - Æstetik og Kultur