About Making Data Work Visible

Digitalisering af sundhedsvæsenet har mange og vidtspredte effekter, og det er derfor en udfordring at identificere de nye opgaver og kompetencer, som dataarbejde kræver. Det er ligeledes udfordrende at identificere og beskrive dynamikken bag, hvordan disse opgaver og kompetencer tildeles til eller tilegnes af forskellige professioner.

Vi møder denne udfordring ved at fokusere på der, hvor dataarbejde er specielt intenst. Det er således vores strategi at fokusere henholdsvis på en profession, et sted og et bredt nationalt overblik. Tilsammen vil de 3 delprojekter give dybde og bredde til undersøgelsen af data arbejde og forandringer i sundhedsprofessioner.

Delprojekt 1: Dataarbejde i en profession

Casper Knudsen

Ph.d.-studerende (AAU)

ckn@plan.aau.dk

Delprojekt 2: Et dataarbejdssted - En Business Intelligence enhed

Formålet er at identificere de færdigheder og opgaver, der konstituerer dataarbejde i en Business Intelligence enhed og lokale afdelinger på et hospital, samt hvilke roller og professioner, der udfører det. Dette vil ske på baggrund af etnografiske undersøgelser samt ved brug af en række kvalitative metoder.

Projektet tager afsæt i litteraturen om data, dataarbejde, informationsteknologi og professioner, samt et eksplorativt feltstudie på en BI-enhed i region Midtjylland, der siden 2012 konstant har udviklet sin opgave- og kompetenceportefølje. Feltstudiet indebærer deltagerobservation i enheden samt semi-strukturerede interviews med medarbejdere og afdelingsledere. Dette fungerer samtidig som et afsæt til at undersøge, hvem der udfører data-arbejde på hospitaler og de lokale afdelinger, og dertil hvad dette består af.

Formålet med delprojektet er at frembringe dybdegående empirisk viden om personalets datapraksis, og der vil derfor være fokus på deres færdigheder og daglige arbejde, som f.eks. hvem der udfører hvilke dataopgaver, hvilket uddannelses- og erfaringsgrundlag de har, samt hvilke færdigheder og kompetencer de tillærer sig. Dertil vil der blive fokuseret på arbejdspraksis ift., hvordan de arbejder med data, hvem de samarbejder med, og hvordan de samarbejder på tværs af BI-enheden og relevante hospitalsafdelinger. I forlængelse heraf danner feltstudiet samtidig grundlag for at undersøge, hvordan dataarbejdsopgaver og professioner bliver forandret i sundhedsvæsenet.

Delprojekt 3: Et overblik over nyt dataarbejde i sundhedsvæsenet

Vi etablerer et overblik over de nye kompetencer, opgaver og funktioner som digitalisering i sundhedsvæsenet afstedkommer, samt hvilke professioner, der især bliver involveret i dette arbejde. Dette sker via en serie kvalitative interviews med ledere af sundhedsdata på nationalt niveau, i Business Intelligence enheder og blandt udvalgte samarbejdspartnere i de fem danske regioner og større hospitaler. Denne brede tilgang skal etablere et overblik over de forskellige måder, hvorpå data arbejde kan organiseres, hvilke færdigheder og kompetencer data arbejde kræver, og hvilke professioner der inddrages i dataarbejde.