Publikation | Ny undersøgelse afslører indsigter om dataprofessionelle inden for sundhedssektoren
Claus Bossen og Pernille Bertelsens seneste artikel undersøger dataprofessionelles roller og identiteter inden for sundhedssektoren og belyser det skiftende landskab i den datadrevne omvæltning af sundhedssektoren.
I deres nyligt publicerede artikel, "Digital health care and data work: Who are the data professionals?", kaster Claus Bossen og Pernille Bertelsen lys over den komplekse verden hos dataprofessionelle, der opererer inden for sundhedssektoren. Artiklen, der udspringer af deres seneste studie, dykker ned i de roller, identiteter og kompetencer hos enkeltpersoner, der arbejder med data i sundhedsvæsenet. Studiet sigter mod at adressere videnshullerne vedrørende de personer, der er involveret i datarelaterede aktiviteter inden for sundhedssektoren, på trods af disse roller voksende betydning.
Bossen og Bertelsen fokuserer i deres undersøgelse på en fremtrædende national sundhedsdataorganisation, Sundhedsdatastyrelsen, beliggende i København, Danmark. De kombinerede en åben spørgeundersøgelse, der var målrettet over 300 personer, og gennemførte 11 dybdegående semi-strukturerede interviews. Deres resultater giver indsigter i de uddannelsesmæssige baggrunde, arbejdsidentiteter, opgaver, kompetencer og videnstilegnelse hos dataprofessionelle inden for sundhedssektoren.
Studiet afslørede et billede af sammenvæede færdigheder og egenskaber, der former dataarbejde i sundhedssektoren. Selvom tilbagevendende temaer inkluderede viden om sundhedspleje, datanalytiske færdigheder og kompetencer inden for informationsteknologi, afslørede undersøgelsen også betydelige variationer i kompetencer både inden for og ud over disse temaer. Bemærkelsesværdigt blev størstedelen af kompetencerne erhvervet gennem praktisk erfaring snarere end formel uddannelse.
Blandt de mest fremtrædende identiteter blandt dataarbejderne var "datanalytiker". Dog bemærkede undersøgelsen fraværet af en stabil og standardiseret identitet for dataprofessionelle, hvilket indikerer de forskelligartede karriereveje, der fører enkeltpersoner ind i disse roller.
Resultaterne har implikationer for både uddannelsespolitikere og sundhedschefer. Studiet understreger behovet for skræddersyede uddannelsesprogrammer, der imødekommer kravene til dataarbejde inden for sundhedssektoren og anerkender den læring, der finder sted i arbejdet, hvilket spiller en afgørende rolle i at forme dataprofessionelles kompetencer. Derudover opfordres sundhedschefer til at anerkende mangfoldigheden af karriereveje og skabe en miljø, der muliggør, at disse professionelle kan blomstre.
Bossen og Bertelsens arbejde giver et omfattende indblik i dataprofessionelles liv og kompetencer inden for sundhedssektoren og danner grundlag for informeret beslutningstagning og udformning af politik. For flere detaljer om artiklen kan du læse videre her.