Seed funding for ANTHEA intern

Emilie Bregendahl has received 10.000 DKK from the Moesgaard collaboration to do 14C dating of animal bones from Single Grave Culture sites.

Modtagere: Emilie Bregendahl (studerende, AU), Uffe Rasmussen (arkæolog, MoMu), Mette Løvschal (Professor, AU/MoMu)

Formål: At foretage en række 14C-dateringer af dyreknogler fra tre danske Enkeltgravskultur-lokaliteter.

Pilotprojektet sker på baggrund af en systematisk, metodisk gennemgang af de danske arkæologiske og paleoøkologiske databaser for animalsk knoglemateriale fra Enkeltgravskulturen, foretaget under Emilie Bregendahls praktikophold på ANTHEA-projektet (2022) frem mod hendes speciale i 2023.

Med analyserne ønsker vi at styrke museums- og universitetssamarbejdet omkring menneske-dyre og menneske-landskabsrelationer i et dybt tidsperspektiv, som er et tydeligt fællestema for en række forsknings- og formidlingsprojekter, som fx offermoserne. – Og som det også vil være oplagt at foretage en fælles søgning om KFU-midler på, enten til foråret 2023 eller 2024.

Endvidere vil en mindre artikel om menneske/dyre-relationer i Enkeltgravskulturen indgå i ANTHEAs digitale udgivelse i efteråret 2023, skrevet på basis af den research der er udført under praktik og speciale. Analysen af det osteologiske materiale vil ligeledes indgå i en fem-siders artikel, som vi i fællesskab ønsker at indsende til Danish Journal of Archaeology.