Dette spørgsmål er hjertet i forskningsprojektet ’Sustainable Culture for Change’ ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU). Forskergruppen bag projektet har udviklet en effektiv model til at støtte erhvervsskoleledere i at opnå netop dette mål.
I den nyligt udgivne tredje rapport deler forskergruppen indsigt i projektets fundamentale principper, der danner grundlag for modellen:
Rapporten baserer sig på erfaringsindsamlinger fra otte samarbejdsprojekter mellem erhvervsskoler i Polen, Ungarn, Slovakiet, Tjekkiet og forskergruppen fra DPU. Siden 2019 har disse samarbejder understøttet skole- og projektledelser, bidraget til implementering og skabt en kontinuerlig læringsproces.
I rapporten introduceres også refleksionsredskabet 'Reflection Paper,' som ikke blot styrker implementeringen af projektaktiviteter, men også tilbyder indsigt i udviklingsprojekternes forløb og hvad vi kan lære af de erfaringer som gøres undervejs.
Derudover præsenteres væsentlige seminarer, som er udviklet i projektet gennem årene. Disse seminarer giver inspiration til, hvordan man effektivt kan strukturere online seminarer, der fremmer stærke muligheder for erfarings- og vidensdeling mellem uddannelsesinstitutioner.
Forskergruppen fremlægger også et nyt, todages seminar-format om virkningsevaluering – en evalueringsmodel, der styrker skole- og projektlederes arbejde med implementering og refleksion i forbindelse med skoleudviklingsprojekter.
Rapporten er relevant for enhver, der arbejder med kvalitetsudvikling på uddannelsesinstitutioner eller beskæftiger sig med projektimplementering og styring i både offentlige og private fonde.