Aarhus University Seal

Du bliver køn af at læse

Info about event

Time

Wednesday 7 February 2018,  at 17:00 - 18:45

Location

Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Tåsingegade 3, 8000 Aarhus C. Lokale 1441-113 (Aud. 3)

Vær med når Foreningen for Pædagogisk Sociologi inviterer til oplæg om, hvor-dan drenge og piger skitseres i folkeskolens lærebøger, og hvilken betydning det kan have for deres personlige udvikling.

Oplægget er baseret på specialet ”Skrubtudser, TIE fightere & guldglimmer: En undersøgelse af kønskonstruktioner i danskfagets litteraturarbejde”.

Med afsæt i socialpsykologiske perspektiver på interaktion og identitetsudvikling viser Anders Simmelkiær, hvordan danskfagets litteraturarbejde præger skoleelevers kønsidentitet. Undersøgelsen peger på, at ureflekterede valg af litteratur i folkeskolerne kan bidrage til den stadige kønslige ulighed og til videreførelsen af kønsstereotype forestillinger i dansk kultur.

Læs mere her

Om oplægsholderen
Anders Simmelkiær er tidligere folkeskolelærer og cand. pæd. i didaktik (dansk) fra Aarhus Universitet. Han har skre-vet undervisningsmaterialer om intertekstualitet og køn for bl.a. Dansklærerforeningen og Gyldendal og har udviklet undervisningsforløb til organisationen DareGender, der arbejder med mænd og maskuliniteter.

Tilmelding pe SMS til 60 16 13 94 senest d. 2/2-2018.

Deltagelse er gratis for medlemmer: Send en SMS med dit fulde navn

Ikke-medlem: Mobile-pay 30 kr.

For mere information om Foreningen for Pædagogisk Sociologi og medlemskab, find os på Facebook eller besøg vores hjemmeside.