Børnetegninger - Foredragsrækken Barnestreger

V. Naja Pedersen, cand.mag. i Moderne Litteratur og litteraturformidling og Kunsthistorie, børnetegningsforsker

Wednesday 27 February 2019,  at 17:00 - 18:30

BØRNETEGNINGER
Første foredrag i Kvindemuseets foredragsrække om børnetegninger.

Børnetegningens betydning og relevans stiger i en tid, hvor kreativitet betragtes som en vigtig drivkraft i samfundet og økonomien. Børns visuelle udtryksmuligheder har ændret sig radikalt gennem de sidste 75 år. Dette kunne skyldes den omfattende udvikling af visuelle kulturmuligheder målrettet børn i form af tegneserier, tv, film og de sociale medier. Er børn generelt blevet dårligere til at tegne, male, forme og bygge?

I dette foredrag fortæller kunst og kulturformidler Naja Pedersen om, hvad en børnetegning egentlig er, hvordan begrebet børnetegninger har udviklet sig, og hvordan vi kan forstå børnetegninger i dag. Hun viser eksempler på historiske børnetegninger fra bl.a. større danske samlinger. Hun giver også gode råd til, hvordan man som forældre og bedsteforældre, lærere og pædagoger kan bakke op om, at flere børn tegner i deres hverdag.

____

Praktisk info

Tidspunkt: 17.00-18.30. Foredraget varer cirka 45 minutter, hvorefter der vil være en pause på et kvarter efterfulgt af cirka 30 minutter til spørgsmål og diskussion.

Pris: Entrépris til museet. Voksne (også pensionister): 65,- kr. // Studerende: 50,- kr. // Børn og unge under 18 år: Gratis.

Tilmelding: Send en mail til kontakt@kvindemuseet.dk

____

Under titlen Barnestreger ønsker Kvindemuseet de kommende år at sætte fokus på børns tegninger. I løbet af foråret sker det gennem en kort foredragsrække med tre eksperter i børnetegninger og børnekultur. Projektet er støttet af VELUX FONDEN.

Læs mere om foredragsrækken her: http://kvindemuseet.dk/nyhed/barnestreger-foredragsraekke-om-bornetegninger/