Fritidsforsker for en dag 2023

Forskerne har brug for din hjælp!

Kom og bliv fritidsforsker sammen med danske forskere!

Aarhus Universitet, Science Museerne/Steno Museet og en række borgerinddragende forskningsprojekter inviterer til ’Fritidsforsker for en dag’ søndag den 23. april 2023 kl. 11-16.

Hjælp forskerne ved at deltage i en række spændende projekter, når du er 'Fritidsforsker for en dag'  - og også i fremtiden, hvis du har lyst.

Projekter og program for dagen - kom og vær med!

Projekt - Aktivitet Hvornår
Velkomst Kl. 11:30
DivAirCity Kl. 12:30
Giv de Unge Ordet - deltag i spændende dialog-spil Kl. 12:00, 13:00, 14:00, 15:00
Planetarie-forestilling - forestillingen handler om rummet og bagefter kan du selv deltage i forskningsprojekter om rummet Kl. 12:00, 14:00
Søer i Fritiden - vær med til at undersøge livet og vandet i og omkring Unisøen Kl. 12:00, 13:30, 15:00
CollaboLearn - Byg en kuglebane og find ud af, om din nysgerrighed på sociale og fysikfaglige dynamikker vokser sig stærkere sammen med banen. Hele tiden
ScienceAtHome - Kom og skab visioner for fremtidens Aarhus med en kombination af online spil og kunstig intelligens Hele tiden
Deltagende projekter Projektbeskrivelser
CollaboLearn CollaboLearn er et gratis inspirationsmateriale udviklet til pædagoger og lærere, som arbejder med socialfaglig læring i skolen. Materialet er udviklet sammen med skolebørn med autisme og ADHD som en del af et forskningsprojekt ved Interacting Minds Centre, AU. Som led i projektet har vi opbygget en udstilling på Steno Museet om kuglebaner - som gæsterne selv er med til at bygge færdig under deres besøg.
DivAirCity

Kom og oplev, hvordan vi arbejder for renere luft i Aarhus og hvordan du som fritidsforsker kan hjælpe os!

Forurening af luft i byerne er en kompleks og diffus udfordring at arbejde med. Det skyldes bl.a., at niveauer af partikel og gasudledning varierer betydeligt selv indenfor relativt små områder i midtbyen, og selv fra borger til borger, fordi den måde, vi lever vores liv i byen på har betydning for, hvor udsatte vi er. Derfor deltager Aarhus Kommune, Teknologisk Institut og Aarhus Universitet i det europæisk samarbejde DivAirCity, der forsøger at løse udfordringen ved netop at udnytte, at vi er forskellige. En grundpille i samarbejdet er derfor også en masse fritidsforskere, der kan hjælpe os med at skabe et mere nuanceret billede af livet i byen.

Giv de Unge Ordet Den frivillige forening At Være Ung og forskningsprojektet Giv De Unge Ordet vil introducere jer for et spændende nyt dialog-spil, som er udviklet i samarbejde med unge som led i et Citizen Science projekt, og nogle dygtige spildesignere. Spillet og rammende omkring kan benyttes af folk i alle aldre og vi glæder os til at spille med jer.
At Være Ung er en frivillig forening med fokus på at udbrede gode råd til unge omkring både praktiske ting, som at betale skat og søge SU, men også tungere personlige ting, som hvordan man eksempelvis kan hjælpe en ven eller en studiekammerat, der har det svært.
Giv De Unge Ordet er et forskningsprojekt, der forsker i kommunikation med unge og om unges mental sundhed.
Projekter om Rummet Der findes en perlerække af spændende projekter om rummet - for eksempel om galakser, planeter og skyer på Mars! Kom og deltag i nogle af dem!
ScienceAtHome Kom og skab visioner for fremtidens Aarhus med en kombination af online spil og kunstig intelligens. Vælg dit yndligsfoto af en Aarhus bydel eller bygning og slip fantasien løs for hvordan den kunne (eller helst ikke skulle) komme til at se ud i fremtiden. Hjælp kommunen med at identificere vores største fælles udfordringer og giv dit bud på en løsning.
Søer i Fritiden Citizen Science-projektet Søer i fritiden tilbyder spændende aktiviteter og formidling om søer og livet i og ved sø og vandhuller målrettet børn, unge og deres familier. Samtidig hjælper deltagerne forskerne med at samle data og ny viden om danske søers vandkvalitet. Projektet kører frem til 2025 med finansiering fra Villumfonden (på dansk).