Aarhus University Seal

Venue

Antikmuseet, Victor Albecks Vej 3, 8000 Aarhus C

Abstract

Dette foredrag har fokus på børneportrætter fra de palmyrenske grave i perioden 1.-3. årh. e.v.t. Selvom forskere har beskæftiget sig med Palmyra i et helt århundrede, så har børn endnu ikke haft en betydelig plads i forskningen, på trods af, at børn udgør omkring otte procent af det samlede antal gravskulptur fra Palmyra. Portrætterne af børn er vist i et væld af konstellationer, da de både optræder alene, samt sammen med familiemedlemmer. Foredraget tager udgangspunkt i mit igangværende speciale, og jeg vil redegøre for de forskellige kategorier af børneportrætter, som eksisterer fra Palmyra: En diskussion om, hvad et barn egentlig er – hvorvidt køn og alder havde en primær betydning, og om børns rolle og betydning i den religiøse sfære også kan afspejles i samfundet som hele, er ligeledes på sin plads.

Please be on time, as the doors to the museum will close when the lecture starts.

There will be a stand-up reception after each lecture at the foywer.
The Palmyra Portrait Project is funded by the Carlsberg Foundation and Aarhus University.

For further information, please contact Rubina Raja (rubina.raja@cas.au.dk).